söndag 28 augusti 2016

Sött sött sött

Så har jag åter igen fastnat på Pinterest och skrollat runt där i timmar sökandes efter inspiration till julens sötsaker. "Problemet" där är att det för det mesta är mycket amerikanskt julgodis och ja... det är ju inte alltid det vi är vana med när vi tänker på julgodis. Åtminstone inte jag. Det är mycket syntetiska färger, strössel, pretzels, fudge, marshmallows och M&M's. När jag tänker julgodis tänker jag ju knäck, kola, fudge (dock inte amerikansk, översöt variant), saffran, nötter, apelsin, polkagrisar... 

Lite inspiration hittade jag i alla fall och funderade ut egna varianter från det. Det jag fått uppskrivet på min julgodis/bakverks-lista hittills är;
  • Apelsinkola med mörk choklad och hasselnötter
  • Mintplattor doppade i mörk choklad med krossade polkagrisar
  • Saffransfudge med vit choklad, torkade tranbär och pistagenötter
  • Cupcakes dekorerade med "ljusslingor" (se bild nedanför) 
  • Raw gingerbread cake (detta ska absolut testas!!) (se bild nedanför)
Och mycket mer kommer läggas till förstås!

Sedan kommer jag ju baka det klassiska också, som pepparkakor, lussekatter, saffransbullar av något slag och annat gott. 


















Bilder från Pinterest. 

Har du redan börjat fundera på julgodis och bakverk? 

//Matilda

2 kommentarer:

  1. Låter som många goda saker du tänker pröva! Ser fram emot att få läsa mer om dina bak!

    SvaraRadera
  2. Rolig idé med ljusslingan! Jag har börjat snegla på olika bakverk med saffran, får se vad det blir när det närmare sig.

    SvaraRadera