söndag 25 december 2016

Julafton 2016 i bilder

Julafton 2016 var över för denna gång och saknar det redan. Men hade en fin och mysig julafton som vanligt, trots en stor saknad efter min farmor, då det var första julen utan henne.

Julaftonsmorgon började traditionsenligt med sista avsnittet av julkalendern på TV och sedan risgrynsgröt och sk*nkmackor, efter att vi hade fått strömavbrott och panikerat en aning då gröten precis höll på att koka. Strömmen kom som tur på efter kanske fem minuter och allt blev bra, tack gode gud för det.






























Kan ju inte säga att vädret var det juligaste... Regn och blåst. Jättemysigt väder va?





























Efter frukosten var det bara till att ta det lugnt och mysa fram tills julkyrkan. Vi kollade på julfreden som utlystes i Åbo, Ensam hemma, fixade med de sista julklapparna, fixade oss julfina och åt julgodis. Årets julgodissorter var Rocky road (en egen variant med en massa gott i), apelsinkola med mörk choklad, karamelliserade hasselnötter och flingsalt samt vit chokladfudge med pistage och tranbär.

Här är jag och årets julkläder, hej hej!




































Efter julkyrkan var det bara att sätta igång med julmaten, var en massa vegetariskt på vårt julbord i år och har lyckats få vårt julbord mer och mer vegetariskt för varje år. Ex. skippades köttbullarna helt och jag gjorde mandelfrikadeller åt alla istället. Förr har det ju varit så att jag gjort några mandelfrikadeller till mig själv och så har de andra ätit köttbullar. Mer vego på julbordet säger jag!





































På bilderna syns bl.a en äppelsallad med apelsin, persilja, hasselnötter och pepparrot, min quornskinka (första gången jag testade deras färdiga sk*nka och den var riktigt riktigt god, rekommenderas starkt!). gravad morot, en juligare rödgrön coleslaw, den klassiska apelsinsalladen med rödlök, granatäppel och persilja och brysselkål som slungats med smör och apelsinsaft och toppats med hasselnötter. Ja ni hör ju, sjukt god mat!

Senare på kvällen blev det julklappsutdelning och är himla nöjd med mina julklappar!




































Det var den fina julen! Nu är det bara att njuta och slappa av under mellandagarna och samla på sig krafter inför det nya året.

God Fortsättning!

// Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar