onsdag 6 december 2017

Lillajul 2017

Tänkte visa er några bilder från årets lillajul, sådär några dagar för sent. Ni svenskar som följt min blogg i några år, vet säkert vid det här laget att lillajul är en finsk tradition som alltid firas lördagen före första advent. Det finns dom som aldrig firat lillajul och alla firanden ser olika ut från familj till familj. Lillajulsfester är även en grej runt dom här tiderna, då företag och arbetsplatser går ut och firar och äter på någon restaurang.



I min familj har vi alltid firat lillajul. Det har varit en form av "mini-jul". När jag var liten gick vi i lillajulsbastu och under tiden kom lillajulstomten (läs: mamma) och lämnade ett litet paket vid dörren, oftast godis. Förr om åren brukade vi alltid äta ett simplare julbord med lådor, skinka och liknande. Dom senaste åren har jag brukat hitta på olika menyer varje år, oftast i form av plockmat. Tror det var för två år sen som jag lagade en Thanksgiving-middag med alla klassiska rätter som äts i USA. Det var rätt kul grej!

I år spenderades nästan hela lördagen i köket. På förmiddagen började jag baka lussekatter och saffransbullar, fortsatte sedan med att dekorera mina hus till mitt pepparkaksbygge och plötsligt var det kolmörkt ute och det var dags för att laga lillajulsmaten. Där flög den lördagen iväg!




Lillajulsmaten i år var vegetarisk/vegansk plockmat (+ en med lax). Gjorde sju olika grejer, några nya rätter och några favoriter som jag gjort tidigare runt jul.

























På bordet fanns; fänkålssallad med apelsin och dill, minipizzor med på mackan, stekt grönkål och torkade fikon (den kombon på pizza är sjukt god!), salta hasselnötsmusslor som jag kallar det (eget påhitt jag kom på när jag såg mina mandelmusselformar i en burk) med pepparrotskräm, inkokta äppeltärningar och gravad lax, vinterrullar med sojadipp (rispappersrullar med bl.a masserad rödkål, äppel och mynta), stekta dadlar med fetaost, citron och pistage, rostad sötpotatis med mögelost, valnötter och honung och chips med tångrom, havrefraiche och rödlök! Så otroligt gott alltihopa!





































Så var det ju även dags för provsmakning av dunderglöggen efter sex veckors väntan. I år gjorde vi en hel sats (gjorde bara halv sats förra året då det var första gången jag testade det), då några flaskor ska ges bort till julklapp.


































Visste ni att Finland fyller 100 år idag!? Glad självständighetsdag till alla finländare som läser min blogg!

/Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar