torsdag 21 december 2017

Om julgodis och julstök

Oj blev visst tyst här i en vecka. Så kan det bli. Helgen spenderades i Umeå på musikhjälpen, konsert och julmustshopping. Hela veckan har spenderats hemma sjuk och tung i huvudet, vilket är det sista man vill bli några dagar före julafton, men ska hoppas att jag känner mig bättre tills dess! Trots att jag inte känt mig på topp har jag ändå hunnit laga årets tre julgodissorter och en branteviksinläggning som jag såg i ett julmagasin och som finns i Karoline Jönssons nya kokbok "Den goda gröna julen". Luktar och ser sjukt gott ut så har höga förhoppningar, men ska hålla mig från att smaka fram till julafton!



































Årets julgodis blev;
- rosmarinkola med rostade pumpafrön och vit choklad
- raw polka (har ingen bild på detta just nu, då dom ännu är halvfärdiga)
- hasselnötspralinechoklad (väldigt långt namn, men vet inte vad dom ska heta haha!)




























Hasselnötspralinechokladen är, som man kanske hör på namnet, hasselnötspraline som görs genom att mixa rostade karamelliserade hasselnötter till en slät massa med en droppe olja som sedan blandas med mjölkchoklad, får stelna, skärs i bitar och doppas i mörk choklad. Åh och jag mixade också ner apelsinskal! Hasselnötter, apelsin och choklad - ingen dum kombo!

Imorgon får jag ä n t l i g e n jullov och ska åka ner till Södra Finland till familjen. Herregud, nu är det bara TRE dagar kvar!!

/Matilda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar